Bjærgningsvogn Centurion Mk. II er populært sagt en pansret kranvogn, der bruges til at bjærge havarede kampvogne på kamppladsen.
Teknisk er bjærgningsvognen bygget på samme undervogn som Centurion kampvognen, dvs. den nederste del af skroget, vejhjul og drivhjul m.v. er magen til de tilsvarende komponenter på kampvognen. Det samme gælder for motoren.
Rent logistisk er det selvsagt en stor fordel, at så mange komponenter som muligt, er magen til hinanden, og kan udskiftes på tværs af de forskellige typer køretøjer. Derudover er der opbygget en pansret kasseformet overbygning på skroget, hvor besætningen opholder sig.
Bjærgningsvognen er udrustet med et kraftigt spil og en ”spade”, der kan bruges til at bjærge en havareret kampvogn, der efterfølgende kan bugseres til et værksted. Centurion bjærgningsvogn kan også monteres med en kran, der giver mulighed for fx at løfte en motor eller lignende op af en kampvogn under feltforhold.
Før Centurion bjærgningsvognen gik i tjeneste i 1957 anvendtes M32 bjærgningsvogn, der var bygget på samme platform som M4 Sherman. Imidlertid havde M32 ikke evnen til at bjærge Centurion kampvognen under alle forhold, da Centurion kampvognen var ca. 20 tons tungere end M32. M32 er et af de få pansrede køretøjer, der ikke er udstillet på Pansermuseet. Museet har dog en M32, den er desværre ikke i en stand, som gør det muligt at udstille den.
Centurion bjærgningsvognen blev taget ud af tjeneste i midten af halvfemserne, hvor den blev afløst af en bjærgningsvogn på basis af kampvogn Leopard 1.
Det udstillede køretøj er fuldt køreklar.
Centurion Mk. II PNBJVG | |
Oprindelsesland: Storbritannien | |
Type: Bjærgningsvogn, tung | |
Hastighed: – | |
Rækkevidde: 360 km på vej / 180 km i terræn | |
Vægt: 47,2 tons tom / 50,3 tons kampklar | |
Bredde: 3,28 m | |
Højde: 3,12 m / 5,7 m med frontkran | |
Længde: 7,7 m vognen / 9,16 m med spade / 9,71 m med agterkran / 13,87 m med agter- og frontkran | |
Besætning: 3 mand | |
Bevæbning: 7,62 mm maskingevær (LMG) | |
Motor: V12-cylinder Rolls-Royce Meteor Mk IV B, 27 liter 650 HK, benzin ; Hjælpemotor 4-cylinder Morris 1000 benzin 27 HK ; Spilmotor 8-cylinder Rolls Royce B80 5,7 liter 160 HK, benzin | |
Transmission: 5-gears, Merritt-Brown type Z51R Mk. F | |
Indførelses år: 1957 | |
Udfaset år: omkring 1995 |