Ved leveringen af pansret mandskabsvogn M113 og selvkørende haubits M109 i midten af 60erne, opstod behovet for en ”let” bjærgningsvogn på bælte, som kunne bruges til at bjærge disse typer køretøjer under feltforhold.
Valget faldt på et allerede velafprøvet amerikansk køretøj M578, som delte undervogn med de selvkørende artilleripjecer M107 og M110, som dog ikke har været i tjeneste i den danske hær.
I perioden 1966-1970 modtog Danmark i alt 24 stk. M578 pansret bjærgningsvogn. Disse blev placeret i stabsbataljonerne ved divisionens panserbataljoner og i artilleriafdelingerne, dette som primær bjærgningsvogn til køretøjer på ikke over 25 tons.
Bjærgningskapaciteten var sat til maks. 27 tons. Kranens løfte kapaciteten lå på max 11 tons, dette var lige netop nok til at kunne ”håndtere” en M113, samt andre opgaver ved de tilknyttede køretøjer.
M578 var i brug indtil begyndelsen af 2005 hvorefter den blev udfaset, da nedslidningen nu var så udtalt og prisen for en total renovering for høj til at dette var rentabelt.
Køretøjet er bevaret i 3 eksemplarer i Danmark og det udstillede eksemplar er næsten fuldt funktionsdueligt.
M578 BJVG |
Oprindelsesland: USA |
Type: Pansret bjærgningskøretøj |
Hastighed: 59 km/t |
Rækkevidde: 700 km |
Vægt: 24,5 tons kampklar |
Bredde: 3,15 m |
Højde: 3,4 m m/kuppelgevær |
Længde: 6,4 m kran i kørestilling |
Besætning: 3 mand |
Bevæbning: 12,7 mm maskingevær (TMG) |
Motor: Detroit Diesel 8V 71T 9,3 liter 8-cylinder, 405 HK |
Transmission: Allison XTG-411-2A, 4 fremad og 2 bakgear |
Indførsels år: 1966-70 |
Udfasnings år: 2005 |